dijous, 2 de setembre del 2010

Curs de cuina tibetana a Dharamsala

Ahir vam arribar a Dharamsala en autobús. Viatjar en autobús per la Índia pot arribar a ser molt dur. Per fer poc més de 250 quilòmetres ens hi vam estar 10 hores. Les carreteres de muntanya estan en un pèssim estat. El monsó causa constantement desprendiments que bloquegen parcial o totalment la carretera, i en molts trams hi ha llargues cues per tal de superar aquests trams, ja que només hi cap un vehicle a la vegada.

La pols que entra constantment per les finestres, la conducció temerària, el pèssim estat dels vehicles i les carreteres, la contaminació i el poc espai que a vegades hi ha a dins del bus, ho acaben d'adobar.

Però també pot ser una experiència molt enriquidora: el contacte amb altres viatgers, el paisatge realment espectacular, veure uns micos que s'acosten els vehicles en busca de menjar allà on hi ha retencions, una vaca al bell mig de la carretera ajaguda tranquilament, i moltres altres situacions inversemblants que es poden arribar a donar.

Com molts sabreu, Dharamsala és on hi ha la residència del Dalai Lama, i de fet hi ha una gran comunitat tibetana formada per refugiats que s'han exiliat del Tibet, ocupat per la Xina des del 1949. De fet també hi ha el govern tibetà en l'exili. Al voltant de tot això s'ha format un poble ben gran i molt turístic on tot gira a l'entorn del Tibet. Aquest poble es diu McLeod Ganj.

Aquí vam arribar ahir al vespre. Aquest matí hem estat voltant per tot el complex de temples budistes i la residència del Dalai Lama i, la veritat, ens ha decepcionat una mica. Despré d'haver estat a Lhasa (capital del Tibet) el 2005, tot això m'ha semblat com... petit.

Com que hem vist, doncs, que hi ha poc per veure, ens hem aventurat en un curs de cuina tibetana. Però no us penseu que quan arribem a casa estarem convidant-vos a tots i totes a sopar cada dia, eh!

Avui hem après a fer "momos". Són una mena d'empanadilles farcides de qualsevol cosa: verdures, carn, fruita, dolços... que es cuinen al vapor (també es poden fregir). Hem après a fer la massa, el farciment, i tancar-los de formes diferents. Els propers dos dies aprendrem a fer altres plats, sopes i pans tibetans.

El cuiner que ens ha ensenyat, en Sangye Tashe, ens ha explicat, mentre es cuinaven els momos, la seva aventura quan, l'any 1997, va escapar-se del Tibet, amb només 22 anys i només acompanyat per un amic de 19.

Van haver de creuar el Cho La (crec que es diu), un coll de 6400 metres d'alçada al costat de l'Everest, en ple mes de gener, ja que és l'època en que els soldats xinesos tenen menys efectius vigilant les fronteres.

Ens ha explicat les penúries que van passar amagant-se dels soldats xinesos, passant el fred més inimaginable les dues nits sobre glaceres, la gana i la set, la por... fins que no van arribar a l'oficina tibetana a Katmandú (Nepal).

FREE TIBET!!!

Unknown ha dit...

¡ 250 Km. !¿ En diez horas ? ¡ Me da algo ! Claro que sois de otra pasta ! Peor es lo del cocinero. ¡Cuanto sufrimiento hay por el mundo !. Yo si que quiero "momos"
farcits del que sigui, ¡tiene eso buena pinta!Descansar y a cuidar el tendon , privilegiados de la vida .
Besoooooooos.

Daniel ha dit...

Què bó Edu !! Vaig fer el mateix curs de cuina !!! només em vaig apuntar a momos i sopes ... ò sigui que ja explicareu com va el tema dels pans!!

Seguiu disfrutant molt del viatge!!! Una abraçada!!!

Iolanda ha dit...

Quines fotoooos!!
Semblen d'un altre món...!!!

I les de la Gemma, d'estil més etnogràfic i amb grans comentaris :)) Molt bones!!

Quina passada de viatge parell! I això que acaba de començar... uffff...

Molts petooooons!

Núria Arrufat ha dit...

mmm ! i tant que hureu d cuinar !
Quina passada !!!
Ptonets !!!

Dudu ha dit...

Jaajja, que bo Dani!
Sisi, dema farem thukpa, thantuk... Ja serem uns experts en cuina tibetana!
A veure si mes endavant podem fer tb un curs de cuina india!!!
Salut!!
Edu

Anna Soler ha dit...

Aquest febrer sí que hi haurà un autèntic sopar de les cultures:-)
He estat uns dies fora però m'acabo de posar al dia del vostre viatge i és espectacular.
Edu, amb els teus relats és com si ho estiguessim vivint també nosaltres. Gràcies!
Un petó gegant!

Unknown ha dit...

Ei, hola Dudu i a tots/es!
Jo tb m'he reincorporat ara al Blog després d'uns dies de vacances. Quina passada de fotos i de viatges! Gràcies per deixar-nos viure als que no estem en forma per fer aquestst trekings les aventures com si estiguéssim allà! Edu, ahir vem fer un Grau sense tu i va ser raro, et trobarem a faltar aquestst mesos però ho superarem! Aprofiteu i disfruteu! Una abraçada,
Sergi

Dudu ha dit...

Sergi i Sole!!!
Me'm recordo molt de vosaltres, de tota la resta i de l'Ajuntafems!!! Escriviu per explicar les vostres vacances i, Sergi, el vostre periple per la Xina! Allò sí que de haver estat increïble! Vau arribar a Lhasa?
Una abraçadota!!!
Dudu

jordi ha dit...

jo també m´apuntaria a la vostre aventura valents